Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Pemberian Mata Demerit Untuk Kesalahan AES Akan Dikuatkuasakan Pertengahan Bulan Ini

5 Apr 2017
No Comment

SEPANG: Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) gabungan Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA) dikuatkuasakan sepenuhnya bermula 15 April ini, lapor Berita Harian.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, sistem AWAS merupakan sistem yang dibangunkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) membabitkan kamera dibantu sistem teknologi maklumat untuk mengenal pasti dan mengesan pesalah jalan raya.

Apabila pemandu tersenarai dalam sistem ini, pesalah akan diberikan amaran, digantung atau batal lesen akibat kesalahan melanggar peraturan lalu lintas seperti memandu laju dan melanggar lampu isyarat.

Menurut Tiong Lai sebenarnya sistam  AWAS ini telah beroperasi sejak 1 April lalu, tetapi untuk tempoh 1 hingga 15 April ia hanya tempoh percubaan dan tiada pemberian mata demerit direkodkan.

"Selepas 15 April ini, semuanya akan beroperasi sepenuhnya kepada semua pemandu di negara ini, " katanya.

Berkenaan dengan sistem AWAS ini, ia sepatutnya telah pun dilaksanakan pada Mei tahun lalu tetapi ditangguhkan untuk mendapat kelulusan kabinet selain menunggu sistem dalam talian bersepadu kesalahan trafik dibangunkan JPJ siap sepenuhnya. - Siakapkeli.my

Apa itu Sistem KEJARA? Baca SINI
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "