Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Kisah Sitara, Gadis Afghanistan Yang Dipaksa Menjadi Lelaki Untuk Sara Hidup Keluarga Kerana Tak Mempunyai Abang

26 Apr 2018
Sitara Wafadar seperti wanita lain mahukan rambutnya dioles lembut, namun semua itu seakan-akan mustahil.  Keadaan memaksanya menyamar sebagai seorang lelaki selama lebih dari sedekad.  Ini kerana dia dipaksa oleh ibu bapanya untuk menjadi 'anak' yang mereka tidak pernah ada.

Mempunyai lima orang adik beradik perempuan, Sitara hidup dengan adat yang dikenali sebagai "bacha poshi", merujuk kepada keadaan seorang gadis berpakaian seperti seorang budak lelaki, kerana dengan cara itu membolehkannya selamat menjalankan kewajipan sebagai 'anak lelaki' di negara Patriarki, Afghanistan.

Kini berusia 18 tahun, Sitara hanya memakai baju dan seluar panjang berserta selipar yang biasa dipakai oleh rata-rata lelaki Afghan.  Kadang-kadang dia terpaksa memperdalamkan suaranya untuk menyembunyikan jantina sebenar dan terpaksa menutup rambut coklat pendeknya dengan selendang.



"Saya tak pernah terfikir bahawa saya seorang gadis", kata Sitara di kilang batu-bata dimana dia dan bapa lelakinya bekerja selama enam hari seminggu sebagai buruh kasar yang terikat membayar balik wang yang mereka pinjam satu ketika dulu dari pemilik tersebut dan untuk memberi makan kepada keluarga.

"Ayah saya selalu berkata 'Sitara adalah seperti anak sulung saya'.

Adat Bacha poshi mempunyai sejarah panjang di Afghanistan yang sangat konservatif, di mana kanak-kanak lelaki dihargai lebih tinggi daripada perempuan dan perempuan sering dikurung di rumah. Biasanya ia dilaksanakan oleh keluarga yang tidak mempunyai ahli waris lelaki.



Sementara kebanyakan bacha mewah, seperti yang diketahui, berhenti berpakaian sebagai seorang lelaki selepas mencapai akil baligh, Sitara mengatakan dia terus memakai pakaian lelaki "untuk melindungi diri saya."

"Apabila saya pergi bekerja, kebanyakan orang tidak menyedari bahawa saya seorang gadis," kata Sitara.

"Jika mereka menyedari bahawa seorang gadis berusia 18 tahun bekerja pagi hingga petang di kilang bata maka saya akan menghadapi banyak masalah. Saya juga boleh diculik. "

Sitara mula bekerja di kilang ketika dia berumur lapan tahun, mengikuti jejak empat adik perempuannya, yang juga membuat batu bata dan bukannya pergi sekolah sehingga mereka berkahwin, selepas itu mereka tinggal di rumah.



"Saya tidak malu tentang apa yang saya lakukan tetapi orang yang saya beritahu saya 'anda telah mencapai akil baligh dan sekarang anda tidak perlu bekerja di kilang batu bata," kata Sitara.

"Tetapi apa yang perlu saya lakukan? Saya tidak mempunyai pilihan lain. "

Ayah Sitara, Noor, mengatakan "Allah yang mahakuasa" tidak memberikannya seorang anak lelaki, meninggalkannya dengan tidak mempunyai pilihan tetapi memaksa anak perempuannya berpakaian sebagai budak lelaki dan bekerja.

"Jika saya mempunyai seorang anak lelaki, saya tidak akan menghadapi semua masalah ini dan kehidupan anak perempuan saya akan aman dan makmur."

"Semua tanggungjawab dibahu saya dan Sitara. Kami perlu menyara keluarga dan membayar balik pinjaman."



Profesor Sosiologi Universiti Kabul Baryalai Fetrat berkata, "kanak-kanak perempuan merasa sukar untuk kembali kepada diri mereka sendiri atau bertindak sebagai isteri yang tunduk kepada suami mereka, yang boleh menyebabkan kemurungan dan juga keganasan rumah tangga."

Walaupun berasa tidak adil, namun Sitara tidak mahu adiknya yang berusia 13 tahun mengalami nasib sama jika dia berhenti.

"Saya akan melakukan kerja keras itu kerana saya tidak mahu adik perempuan saya berpakaian sebagai budak lelaki dan bekerja di kilang," kata Sitara.

"Jika saya tidak bekerja, kita akan menghadapi banyak masalah."

Selepas bertahun-tahun menyamar sebagai lelaki, Sitara masih membayangkan apa akan terjadi kepada dirinya sekiranya mempunyai abang dan boleh bebas untuk mempunyai rambut panjang serta pergi ke sekolah.

"Setiap kali saya memakai pakaian lelaki, saya sentiasa berharap supaya dikurniakan seorang abang, maka impian saya akan dipenuhi."

Siakapkeli.my


Sumber: Tribune Online
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "