Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Kenapa Minyak Masak Tiba-Tiba Beku? Antara 6 Fakta Penting Perlu Kita Tahu Sebelum 'Hiking'

19 Dis 2017
3 ulasan

Hiking atau mendaki ini merupakan satu aktiviti rekreasi luar yang semakin popular pada masa ini. Ramai di antara anak muda sekarang mengambil hiking ini sebagai salah satu hobi terutama golongan mahasiswa. 

Hiking ini memang seronok, selain menyihatkan tubuh badan, ia juga boleh mengeratkan hubungan silaturahim antara kawan-kawan. Tapi kadang-kadang kita leka dengan keselamatan diri apabila terlalu seronok. 

Ikuti perkongsian oleh saudara Kadir K Raffles mengenai perkara-perkara yang kita tidak tahu sewaktu hiking. Harap dapat membantu peminat-peminat hiking dalam menjaga keselamatan diri.


1. Gas akan menjadi kurang aktif didalam cuaca sejuk serta ditempat-tempat yang mempunyai tekanan tinggi. Memasak ditempat-tempat sejuk seperti dipuncak gunung api, gas akan menjadi lebih kecil dari kebiasaannya. Masa memasak akan mengambil masa yang lama (2-3x ganda dari kebiasaan). Jadi bungkus tabung gas anda dengan towel atau simpan di dalam sleeping bag.


2. Minyak masak biasa (palm Oil) akan mudah beku khususnya di puncak gunung. Apabila ia telah beku amat susah nak dikeluarkan. Disyorkan guna minyak jagung (Corn Oil) atau minyak biji bunga matahari (sun-flower oil) yang anti-frozen.


3. Air adalah “Good Conductor” bagi tenaga elektrik. Jadi jangan bersandar atau duduk didalam kemah yang basah sewaktu dipuncak. Kebiasaannya kilat akan strike pada objek-objek yang tinggi. Tent anda adalah objek yg paling tinggi semasa berada di puncak.


4. Lipan dan kala jengking suka menyorok ditempat-tempat yang lembab seperti dibawah-bawah batu dan kayu yang reput. Jadi berhati-hati bila mendirikan tent.


5. Harimau adalah diantara binatang-binatang yang mempunyai balikan/pantunan cahaya di kedua-dua mata berwarna “MERAH” apabila disuluh. Jadi kena hati-hati ketika menyuluh diwaktu malam.


6. Semua jenis haiwan yg berkaki 4 akan turun kesungai diwaktu pagi untuk minum. Jadi elakkan mengambil air diwaktu pagi bagi tujuan memasak, dikuatiri tercemar.

Note: Hanya pada anak-anak sungai yang kecil saja (creek) manakala bagi sungai-sungai yang besar tiada masalah.


- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. F4ns Bett1ng, s1tus Jud1 b0la 0nline terpercaya
    Minimal dp/wd 50rb

    BalasPadam
  2. salam kenal ya,mari bermain bersama kami di www.fanspoker.com
    banyak hadiah dan bonus yang menanti anda.
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam
  3. dengan minimal deposit 10.000 segera dicoba keberuntungannya bersama kami
    dan menangkan uang hingga jutaan rupiah bersama dewapk**
    dengan pin bb D87604A1 ditunggu ya ^^

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "