Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Kalau Dia Pergi, Dia Pesan Nak Bawa Kaki Sekali," Permintaan Danial Buat Hati Netizen Tersentuh

16 Dis 2017


16 Dis - “Doktor beritahu kakinya perlu dipotong bagi menyelamatkan nyawanya, tetapi dia tidak mahu dan kata jika dia pergi menghadap Ilahi, dia hendak bawa kakinya sekali,” kata Mohamad Azmi Si-Hasnan, 42, bapa kepada Muhammad Danial Izmir, 9, yang menghidap barah tulang tahap empat.

Mohamad Azmi dari FELDA Lakum, Lanchang, berkata, anak kedua daripada tiga beradik itu disahkan menghidap barah tulang sejak Mei tahun lalu selepas mengalami demam teruk hingga mmenyebabkan kaki kanannya bengkak.

“Saya bawanya berubat secara tradisional namun tidak sembuh, jadi saya membawanya ke klinik swasta sebelum dirujuk ke Klinik Kesihatan Lanchang dan doktor meminta dia dirujuk ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAS)," kata Azmi lagi.

Menurut Azmi, Di HOSHAS doktor telah membuat imbasan X-ray dan mengesahkan bahawa anaknya menghidap barah tulang sebelum dipindahkan ke Hospita Kuala Lumpur (HKL) untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Azmi yang sebelum ini bertugas sebagai pemandu lori berkata, di HKL ananya menjalani 36 kali rawatan kemoterapi hingga ogos lalu.

“Ketika mula-mula anak disahkan menghidap penyakit ini, memang dia lemah semangat dan tidak mampu menerima keadaan, tetapi selepas dipujuk dan diberikan semangat oleh keluarga, dia kembali seperti sedia kala," ujar Azmi

Tambah Azmi lagi, sebelum Danial mengidap penyakit tersebut, beliau seorang anak yang periang dan aktif, namun akibat penyakit ini dia tidak mampu berjalan kerana ketumbuhan barah itu semakin membesar.

Doktor menasihatkan anaknya bahawa kaki kanannya harus dipotong bagi mengelakkan sel barah itu mula merebak selain menyelamatkan nyawa beliau tetapi, danial berkata dia enggan memotong kakinya kerana dia sayangkan kakinya itu.

“Jika meninggal dunia, dia mahu ada kaki. Bagaimanapun, kami sekeluarga masih memujuknya untuk memotong kakinya. Doktor kata apabila dia bersetuju bila-bila masa, proses pembedahan membuang kakinya boleh dilakukan,” katanya.

Katanya, mereka sekeluarga kini hanya bergantung kepada bantuan orang ramai dan ahli keluarga lain untuk kos rawatan dan keperluan harian.

“Saya tidak bekerja selepas dibuang kerja kerana sering bercuti manakala isteri, Zurina Omar, 35, pula tidak bekerja,” katanya.

Orang ramai yang mahu membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun CIMB (7615854237) atas nama Mohamad Azmi Si-Hasnan.

Sumber: Harian Metro
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. ayo menang kan ratusan juta rupiah di FANSPOKER || tunggu apa lagi gan , segera daftar kan diri anda di WWW.FANSPOKER.COM
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "