Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Bawa Senjata Walau Untuk Keselamatan Diri, Boleh Dipenjara Sehingga 10 Tahun," - Peguam

11 Dis 2017
4 ulasan


Ramai daripada rakyat Malaysia berpendapat bahawa membawa senjata seperti pisau kecil atau kayu untuk tujuan keselamatan adalah perkara biasa tanpa menyedari perbuatan itu adalah salah di sisi undang-undang.

Faizal Rahman yang juga seorang peguam, memberitahu Bernama, individu yang memiliki, membawa atau menyimpan sebarang senjata walaupun sebilah pisau kecil tanpa sebab yang munasabah termasuk alasan melindungi diri, boleh didakwa di bawah Akta Bahan Kakisan Letupan dan Senjata Berbahaya 1958, yang boleh dipenjara sehingga 10 tahun dan boleh juga disebat jika didapati bersalah.

Faizal juga menjelaskan negara Malaysia bukanlah sebuah negara yang memiliki kadar jenayah yang tinggi sehingga rakyat perlu melengkapkan diri dengan senjata untuk keluar dari rumah.

"Jangan beri alasan bawa senjata untuk keselamatan diri, itu tidak boleh. Negara kita bukan macam sesetengah negara luar yang tidak selamat apabila pistol boleh digunakan sewenang-wenangnya, akses pada pasukan keselamatan juga senang dan banyak, alasan membawa senjata untuk lindungi diri tidak boleh diterima," katanya.

Faizal mengulas perkara itu susulan pelbagai pandangan umum yang mempersoalkan hukuman penjara ke atas individu yang memiliki senjata walaupun mendakwa ia untuk melindungi diri selain kembimbangan individu seperti pekebun atau tukang rumah yang terpaksa membawa pisau atau parang untuk tujuan pekerjaan.

Terbaru, pada Ogos lepas, seorang pencuci kereta dihukum penjara lima tahun dan satu sebatan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur selepas mengaku bersalah memiliki sebilah pisau pemotong daging berukuran 25 sentimeter tanpa kebenaran.

Faizal menyatakan akta tersebut adalah sangat perlu bagi mencegah kes jenayah bersenjata termasuk pecah rumah, samun, rompakan bersenjata, peras ugut dan aktiviti kumpulan kongsi gelap.

"Namun tindakan penguatkuasaan atau sebarang penahanan individu perlu dilakukan dengan teliti agar tiada penganiayaan berlaku kepada individu yang tidak bersalah," jelas beliau.

Seorang Timbalan Pendakwa Raya di Jabatan Peguam Negara mengulas lebih lanjut isu ini. Beliau berkata masih lagi ramai yang tidak jelas tentang perkara ini dan menyifatkan pihak polis dan pendakwa raya sewenang-wenangnya bertindak dan menahan individu yang memiliki pisau atau senjata lain dan mendakwanya di mahkamah.



"Pihak pendakwaan tidak sewenang-wenangnya mendakwa mereka yang ada pisau atau apa-apa senjata sekiranya terdapat penjelasan yang munasabah. Sebagai contoh, seorang lelaki ditahan pada jam 3 pagi, dengan pisau rambo atau parang di hadapan Dataran Maybank." katanya

Sewaktu tangkapan dibuat, lelaki itu mendakwa senjata tersebut digunakan untuk ke kebun di Rawang.

"Persoalannya disini, apakah yang lelaki itu lakukan di Dataran Maybank dengan pisau dan parang tersebut pada jam 3 pagi," jelasnya lagi.

Timbalan Pendakwa Raya itu juga berkata seseorang individu yang memiliki apa-apa senjata yang disenaraikan sebagai senjata berjadual seperti pisau, parang, pedang, kerambit, tombak, buku lima, kapak kecil dan sebagainya tanpa sebab yang sah boleh didakwa di bawah akta tersebut.

Sehubungan itu, beliau sentiasa menasihatkan orang awam untuk tidak membawa apa-apa senjata dengan tujuan yang betul dan juga tidak memberi alasan yang membawa senjata untuk keselamatan diri.

"Bawalah senjata dengan tujuan. Kalau kata nak pergi ke kebun hari ini barulah bawa senjata itu masuk ke dalam kereta hari ini. Bukan nak pergi kebun hari Sabtu tetapi hari Isnin sebelumnya dah simpan dalam kereta, ia boleh menimbulkan curiga kepada pihak berkuasa," katanya.

Sumber: Awani
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )
  1. Untuk mempermudah kamu bermain guys www.fanspoker.com menghadirkan 6 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di www.fanspoker.com
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam
  2. proses cepat, minimal hanya 50rb, gabung dan menangkan puluhan dan ratusan juta rupiah jika beruntung, untuk lebih jelas hubungin 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam
  3. F4ns Bett1ng agent bola terpercaya di Indonesia
    buruan daftar 5ee80afe

    BalasPadam
  4. AJOQQ menyediakan permainan poker,domino, bandarq, bandarpoker, aduq, sakong dan capsa :)
    ayo segera bergabung bersama kami dan menangkan uang setiap harinya :)
    AJOQQ juga menyediakan bonus rollingan sebanyak 0.3% dan bonus referal sebanyak 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "