Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Ramai Sangka Pound Sterling Mata Wang Terbesar, Berikut Adalah 10 Negara Nilai Matawangnya Paling Tinggi Di Dunia

9 Sep 2017

Memang ramai diantara rakyat Malaysia yang menyangka bahawa mata wang negara eropah iaitu pound sterling adalah yang tertinggi di dunia, walhal pada hakikatnya nilai mata wang eropah (GBP) cuma berada di tangga ke-5 dunia sahaja. Jika kita lihat berdasarkan nilai mata wang di negara barat, ekonomi di negara mereka tidaklah sekukuh seperti negara-negara arab yang lain.

Selain itu, apa yang membimbangkan juga adalah nilai mata wang negara kita pada tahun 2015 adalah 1 USD adalah bersamaan RM 3.57. Jika dilihat pada angka tersebut, nilai mata wang kita boleh dianggap rendah. Walau bagaimanapun, 8 bulan kemudian pada September tahun yang sama, nilai matawang Ringgit Malaysia berada pada 1 USD = RM 4.30. Ini menunjukkan ekonomi negara kita adalah sangat tidak stabil ketika itu.

Walaupun kita tahu nilai mata wang di sesebuah negara tidak akan pernah kukuh kerana nilainya akan sentiasa naik atau turun bergantung kepada ekonomi negara dan juga dunia. Sekiranya ekonomi sesebuah negara stabil maka nilai matawangnya juga akan kukuh.

10.    Dolar Amerika (USD)



1 USD = RM4.18

USD adalah mata wang yang paling banyak diniagakan serta amat popular. Namun demikian, nilai matawang Amerika Syarikat bukanlah berada pada tangga pertama sebalik berada di tangga ke-10
Pertukaran matawang USD adalah paling popular ke EUR.

9.  Swiss Franc (CHF)


1 CHF = RM4.43

Satu lagi nilai mata wang yang mungkin tidak biasa didengari oleh ramai orang iaitu CHF atau Swiss Franc. CHF merupakan mata wang bagi Switzerland dan Liechenstein dan merupakan matawang ke-9 paling bernilai di dunia ketika ini. Dengan menyertai kesatuan matawang, Switzerland berjaya menjadikan nilai matawang mereka kepada Euro sekaligus sistem matawang mereka menjadi dua.Oleh yang demikian,Switzerland sekarang merupakan salah satu bank yang paling selamat di dunia.
Nilai matawang Swiss Franc paling popular ditukarkan kepada EUR.

8.  Euro (EUR)


1 EUR = RM5.05

19 daripada 28 buah negara Kesatuan Eropah menggunakan nilai matawang EUR iaitu Austria, Belgium, Cyprus, Estonia, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Belanda, Portugal, Slovakia, Slovenia dan Sepanyol.
Jumlah edaran terbanyak mata wang ini iaitu lebih 1.109 trilion di dunia sehingga Januari 2017 menyebabkan wang kertas dan syiling adalah yang terbanyak didunia sekaligus mengalahkan USD.

7.  Dolar Kayman (KYD)


1 KYD = RM5.15

Sebuah kepulauan di Wilayah Luar British (British Overseas Territory) iaitu Kepulauan Cayman mempunyai nilai matawang yang ke-7 tertinggi di dunia. Kepulauan tersebut merangkumi 3 pulau di selatan Laut Caribbean.
Pertukaran nilai matawang yang paling popular adalah USD ke KYD.

6.  Pound Gibraltar (GIP)


1 GIP = RM5.50

Satu lagi tempat yang merupakan Wilayah Luar Negara British iaitu Gibraltar. Nilai matawang bagi wilayah ini berada di tangga ke-6 dunia. Matawang yang digunakan Gibraltar adalah Gibraltar pound (GIP). Ia boleh ditukarkan dengan nilai British pound pada nilai setara iaitu 1:1. GIP dikawal oleh bank pusat dan Kerajaan Gibraltar bertanggungjawab menghasilkan dan mencetak wang syiling dan kertas.
Dengan nilai 1 GIP = RM5.50 mata wang Malaysia, nilai mata wang ini amat popular ditukarkan pada kadar EUR kepada GIP.

5.  Pound Sterling (GBP)


1 GBP = RM5.52

Nilai matawang yang dianggap paling tertinggi di dunia ini rupa-rupanya berada pada tangga ke-5 dunia sahaja. Pound sterling merupakan nilai matawang paling popular diseluruh dunia. Matawang bagi United Kingdom dikenali sebagai GBP merupakan matawang yang digunakan di Jersey, Guernsey, Isle of Man, South Georgia, Kepulauan Sandwich Selatan, Wilayah Antartik British dan Tristan da Cunha.
Pertukaran matawang GBP ini banyak pada kadar EUR kepada GBP.


4.  Jordan (JOD)

1 JOD = RM5.96

Salah satu negara arab iaitu Joradan mempunyai nilai matawang yang tertinggi didunia dan berada pada tangga ke-4 ketika ini. Nilai matawang yang dikenali sebagai JOD banyak digunakan di tebing barat. Nilai matawang JOD ketika ini 1 JOD bersamaan RM5.96.

3.  Riyal Oman

1 OMR = RM10.88

Oman adalah berada di tangga ke-3 dunia mempunyai nilai matawang yang tertinggi diseluruh dunia dengan menggunakan nilai matawang Riyal dalam pasaran dunia. Nilai matawang yang dikenali sebagai OMR yang dulunya dikenali sebagai INR atau Rupee India pada tahun 1940.
Walaupun pernah mengalami kemerosotan pasaran minyak mentah, nilai matawang negara ini masih tetap kukuh dengan nilai ketika ini 1 OMR bersamaan RM10.88.

2.  Dinar Bahrain (BHD)


1 BHD = RM11.13

Lokasi strategik yang digunakan oleh Kerajaan Bahrain berjaya meningkatkan peluang terhadap hubungan asing untuk memperkukuhkan matawang asing negara tersebut. Dengan menggunakan matawang yang dikenali sebagai dinar Bahrain atau BHD, negara ini mampu mengekalkan nilai matawang mereka yang pada ketika ini 1 BHD bersamaan RM11.13.

1.    Dinar Kuwait (KWD)


1 KWD = RM13.88

KWD nilai matawang bagi negara Kuwait ini memegang tempat yang pertama nilai matawang yang tertinggi di dunia. Sebuah negara yang kaya dengan minyak ini berjaya mengukuhkan nilai matawang mereka disebabkan ekonomi negara yang kukuh.
Kuwait menggunakan Dinar Iraq buat sementara waktu ketika Perang Gulf, dan kemudiannya menyandarkan Dinar Kuwait kepada USD.
Pada tahun 2007, Dinar Kuwait bebas daripada mana-mana pengaruh matawang dan bermula tahun 2013, KWD adalah matawang yang mempunyai nilai paling tinggi di dunia.
1 KWD bersamaan USD3.32 atau RM13.88

Sumber : Iluminasi
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. mari coba keberuntungannya bersama kami di updatebetting
    ditunggu apalagi,ayo buruan daftar

    BalasPadam
  2. Swin888.blogspot.com
    swin888strong.blogspot.com
    Wechat / whatsapp
    bit.ly/60133026666
    bit.ly/601126119352
    bit.ly/60143227846

    SWIN888 SENANG DAPAT ANGPAO & JACKPOT.
    COME TRY LUCK. MANY UNIQUE GAMES PAYOUT.
    #SCR888 ->>> INDIAN MYTH
    #LPE88 --->>> AZTECA
    #JOKER123 --->>> HUGA
    #GW99 ---->>> GOLDEN ROOSTER
    #SKY777 --->> KING PHARAOH
    #sky99 --->>> ICELAND

    - WELCOME BONUS 30%
    - DAILY BONUS 10%
    - REFER BONUS 20%
    - 100% TRUSTED #BESMART
    - 24 JAM MASA CUCI/
    TOPUP
    - MININAL TOPUP Myr10.
    - HARI HARI JACKPOT
    - LEBIH DARI 1000+ MACAM SLOTGAMES & UPDATE SETIAP HARI.

    Youtube : https://www.youtube.com/channel/UCF7oiXFOTBVGvI3h7J2qqqw

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "