Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Dari 3 Pagi Beratur 'Smooth' Jer, Tiba-Tiba Entah Dari Mana Ada Yang Mula Potong Barisan," Lelaki Cerita Punca Tercetusnya 'Pergaduhan'

29 Ogo 2017
2 ulasan

Debaran perlawanan final bola sepak sukan SEA semakin terasa dan mendapat sambutan ramai penyokong. Skuad bawah 22 tahun (B-22) Malaysia meneruskan cabaran acara bola sepak dan bakal bertemu dengan pasukan Thailand yang dijadualkan berlangsung pada malam ini, Selasa, 29 Ogos 2017.

Kemeriahan sudah dirasa sedari proses membeli tiket apabila dipercayai penyokong berada di stadium seawal 3 pagi dan beratur sehingga 5 KM.

Bagaimanapun, ramai penyokong yang pulang dengan tangan kosong dan hampa apabila tidak berjaya untuk mendapatkan tiket dan juga terpaksa menjadi mangsa dalam insiden rempuhan oleh penyokong lain.


Terdapat segelintir penyokong yang mentalitinya rendah didapati sewenangnya memotong barisan penyokong demi kepentingan dirinya sendiri. Kelakuan mereka mencetuskan kemarahan orang ramai yang telah seharian menunggu giliran.

Seorang pengguna di Facebook, Tun Mohamed Shahriman memuat naik status yang berkongsi kisah sebenar mengenai situasi beratur di stadium dari awal sehingga tercetusnya insiden rempuh sehingga dia terpaksa menjadi pengawal keadaan bagi meredakan semula situasi.

Mari ikuti perkongsian kisah dari saudara Tun Mohamed Shahriman.


Al kisah kemunculanku dalam buletin utama 28 Ogos 2017.

Hajat nak beli tiket final bola sukan SEA Malaysia vs Thailand. Spot beratur dah dapat jam 6.30pagi. Pukul 8.30 bawak minuman dan makan untuk Azrin Ahmad Zahdi yang dah book spot beratur yang mana jaraknya adalah lebih dari separuh pusingan stadium dari kaunter tiket. Semuanya smooth, berbaris sambil sembang dengan orang-orang yang 'seperbarisan' sambil gerak slow-slow menuju kaunter.


About 10.30 dah nampak org dah start dapat tiket.
So kami yang tengah beratur ni pun dah excited tapi maintain berbaris. Dalam masa yang same ada jugak fan yang tak tau malu dok menyelit masuk baris.

11.30, dah makin hampir dgn kaunter then nampak makin ramai fan yang datang entah dari mana tak ikut barisan, masuk menyelit. Dah dekat dengan pagar yang disusun untuk fans masuk line ke kaunter yang katanye ada 20 kaunter.


Fans yang dah beratur panjang dari seberang stadium dah start bising dengan orang yang menyelit. Dalam masa sama ramai jugak fans yang menyelit dari sebelah kanan barisan kebanyakkannya dari belakang diorang terus menyelit dekat area dekat dgn kaunter.

Tiba-tiba fans yang beratur dekat pagar rempuh pagar dan rush ke semua kaunter, kami yang dibelakang ni tertolak juga ke depan sebab org belakang pun rush nak ke kaunter.


Tolak menolak himpit menghimpit...

Disebabkan rempuhan tadi banyak pagar-pagar yang terbaring di lantai, so orang tengah beratur dan di tolak dari belakang oleh fan lain ramai yang jatuh sebab tersadung pagar atas lantai. Perempuan,budak, mak budak dan ramai yang jatuh.

Tak taham kene tolak n kene himpit. Bukak zip beg, keluarkan whistle terus tiup macam polis trafik arah kenderaan tapi ni arah manusia supaya jangan bertolak-tolak. Dapat respon jugak lah bila orang dengan bunyi whistle yang kuat dan suara jeritan yang kuat.


So decide untuk panjat palang pembahagi kaunter untuk dapat view crowd yang ada dan mintak fans bertenang sabar dan jangan tolak-tolak. Alhamdulillah crowd beri kerjasama, so okay lah sekejap.

Selepas batch tiket yang pertama habis, fans lain naik berang dan mintak penjelasan dari crew counter tapi tiada jawapan diberikan crew counter. Fans makin berang, mase tu 12.30. Bila tiada penjelasan fans makin marah.


3.00 petang, Fru sampai, tiket second batch pun sampai. Fans dah making panas sebab terpaksa tunggu dari pagi.

3.30 baru start jual tiket semula. So makin la fans menolak. Bila turun dari palang tu terus kena himpit sampai sesak nafas. Mintak bro-bro yang keliling barisan tu tahan tolakan dari belakang dan kasi ruang untuk escape dari barisan.

Tiket tak dapat coz rasa macam tak berbaloi je nak berhimpit dan bertolak hanya kerana 2 keping tiket..

Moral of the story:
1.Organiser perlu wujudkan team crowd control.
2.Tak ada pihak yang berkuasa pantau pengurusan penjualan tiket.
3. Jualah tiket di beberapa lokasi lain untuk elak penumpuan fans di satu tempat.
4. Patut jual tiket online sahaja so takda lah orang nak bersesak-sesak dan potong barisan.

Sumber-  Tun Mohamed Shahriman
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. SWIN888 MERDEKA PROMOTION LUCKY DRAW
    NEW GAMES SKY777 JOM TRY LUCK Have many unique Games Payout.
    Sky777 I Scr888 I Lpe88 I Joker I Sky99 I Gw99.

    Wechat / whatsapp
    013-302-6666
    Swin888.blogspot.com

    - WELCOME BONUS 30%
    - DAILY BONUS 10%
    - REFER BONUS 20%
    - 100% TRUSTED #BESMART
    - 24 JAM MASA CUCI/
    TOPUP
    - MININAL TOPUP Myr10.
    - HARI HARI JACKPOT
    - LEBIH DARI 500+ MACAM SLOTGAMES & UPDATE SETIAP HARI.
    https://www.youtube.com/watch?v=LJeb6Jztqv0

    BalasPadam
  2. Permisi...numpang lewat,buat kamu yang lagi bosan dan ingin mengisi waktu luang dengan menambah penghasilan yuk gabung di di situs kami www.fanspoker.com
    kesempatan menang lebih besar yakin ngak nyesel deh ^^,di tunggu ya.
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "