Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Video Rabies Yang Sungguh Menyentuh Hati, Simptom 'Takut Air' Buat Pesakit Tidak Boleh Minum, Lumpuh, Koma Dan Akhirnya Mati

5 Jul 2017
2 ulasan

Sejak minggu lalu iaitu pada 29 Jun 2017, negara telah digemparkan dengan berlakunya tiga kes jangkitan penyakit Rabies atau anjing gila di Serian Sarawak di mana pesakit-pesakit mempunyai sejarah pernah digigit anjing.

Bahagian Kawalan Penyakit, KKM telah menerima laporan dari Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Sarawak berkaitan tiga (3) kes viral encephalitis yang telah dimasukkan ke wad di Hospital Umum Sarawak (SGH) yang disyaki dijangkiti virus rabies.

Pada 30 Jun 2017, keputusan makmal bagi ketiga-tiga kes mendapari kesemua mereka positif bagi virus rabies.

Namun, dua daripada mereka yang merupakan adik beradik iaitu seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun dan adik lelakinya berusia 4 tahun disahkan telah meninggal dunia pada jam 1.43 dan 1.46 petang semalam.

Apakah Penyakit Rabies?

Penyakit rabies adalah sejenis penyakit penyakit akut yang menyebabkan radang (inflamasi) pada otak dan korda spina (ensefalomielitis) disebabkan oleh jangkitan Lyssavirus dari haiwan seperti anjing yang dijangkiti rabies di mana ia berjangkit melalui luka gigitan, luka terbuka pada kulit dari air liur, cairan atau tisu tubuh dari haiwan tersebut kepada manusia.

Masa inkubasi rabies adalah 3 minggu hingga 2 bulan dari gigitan haiwan rabid hingga timbul.

Individu yang dijangkiti rabies akan mengalami tanda klinikal seperti demam, sakit badan dan kepala, hidrofobia, lumpuh dan koma.

Rabies adalah satu penyakit yang menyebabkan kematian 100% jika tanda-tanda penyakit telah timbul.

Berikut adalah sebuah video lama yang menakutkan dan menyentuh hati, video itu menunjukkan kes Rabies yang direkodkan di Iran, jangkitan penyakit ini telah mengorbankan beribu nyawa di seluruh dunia.

Jom kita lihat.


Video yang dipaparkan ini telah digunakan untuk pembelajaran sehingga ke hari ini di kebanyakan Fakulti Perubatan di seluruh dunia. Ini disebabkan penyakit ini yang sangat "Rare" dan sangat sukar ditemui lebih-lebih lagi di negara maju yang mengamalkan kaedah pencegahan seperti vaksinasi haiwan peliharaan.

Prognosis untuk seseorang pesakit itu sembuh setelah simptom muncul adalah sangat tidak baik dan hampir kesemuanya akan mati.

Pesakit akan mengalami simptom seperti Hidrofobia (Takut air) adalah simptom tipikal untuk penyakit rabies, disebabkan penyakit ini mempunyai prognosis yang teruk dan hampir mati, pesakit kebiasaanya akan dirawat secara palliatif iaitu dengan bantuan dan sokongan yang boleh mengurangkan simptom dan kesakitan pesakit sehingga hujung nyawa..


Video Simtoms Hidrofobia (Takut air) dihadapi pesakit yang dijangkiti rabies.


Langkah-langkah pencegahan penularan wabak Rabies.


Lagi video mengenai rubies.


- Siakapkeli.my

Sumber: Public Health Malaysia, KpKesihatan.
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )

  1. Yuk daftarkan diri anda bersama kami DEWALOTTO
    minimal depo wd cuma 20 ribu..^_^

    BalasPadam
  2. join yuk di www.arenadomino.com
    minimal depo dan wd cuma 20 ribu
    dengan 1 userid sudah bisa bermain 7 games

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "