Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Doc Kata Nampak sesuatu Kat Otak Kanan Aku," Merokok Untuk Hilangkan Sedih Kematian Isteri, Tapi Berita Sedih Lain Pula Datang

6 Jun 2018

Tekanan memang boleh memudaratkan kesihatan seseorang. Tetapi jika tekanan itu tidak diuruskan dengan baik, sebaliknya ditambah dengan gaya hidup yang tidak sihat, seperti merokok, dikhuatiri ia mampu menjemput bencana yang lebih teruk.

Yalah, ada yang beranggapan dengan merokok, sedikit lelah yang berpaut di bahu dapat dileraikan. Badan rasa ringan, otak pun tenang. Tapi betul ke macam tu? Dengan merokok, ia memberi kebaikkan dalam menangani stress? Kalau ya jawapan diberi, anda mungkin akan fikirkannya semula selepas membaca kisah yang dikongsikan oleh saudara Apeq Firas ini.

Dia yang kehilangan isteri mengakui merasa stress disebabkan kejadian itu. Antara cara yang dilakukannya untuk menenangkan diri adalah dengan menghisap rokok, hinggalah satu hari dia membuat pemeriksaan kesihatan dan dirinya disahkan menghidapi penyakit berbahaya di dalam otak.

Nak tahu lebih lanjut kisahnya? Jom baca kisah di bawah. Semoga memberi pedoman buat anda.

JUST NAK SHARE SIKIT apa cerita yang terjadi kat aku sekarang ni. Mana tau boleh jadi pedoman untuk kawan-kawan yang lain. Kalau nak ikutkan panjang ceritanya. Tapi takpelah aku ringkaskan jelah. Yang mana faham tu faham lah, yang tak faham buat-buat faham jelah. Sebelum ni aku kerap sakit kepala, kadang-kadang kena sawan tarik sorang-sorang tapi aku tak tau mende tu sawan ke apa. So pendekkan citer.

Bawah ni gambar CT SCAN yang dibuat pada Rabu pagi 30/5. Gambarajah yang kiri bersamaan otak kanan, yang kanan otak kiri. Lepas habis scan aku pun balik lah. Tengah hari dapat call daripada Doc Hospital Putrajaya (HPJ) suruh datang balik dan direct terus ke Emergency Department (ED) jumpa doc di Semi Kritikal.

Otak Kiri

Aku pelik tanya kenapa? Doc cakap ada nampak 'something' di otak kanan aku bila masuk air contrast CT SCAN. So dalam pukul 2 pm aku sampai. Aku diminta baring terus di katil dan kena cucuk terus line branular di tangan. Aku minta izin untuk solat zuhur dulu disitu. Dalam jam 3 pm lebih hampir 4 pm sambil menunggu apa tindakan doc selanjutnya, tiba-tiba aku termenung dan kepala aku pening berpusing-pusing.

Makin lama otak aku makin menarik kejang sekali dengan seluruh badan sambil tak boleh bernafas oksigen tak sampai di otak. Nasib baik la mulut boleh buka panggil doc yang ada ramai depan mata. Masa kena tu memang dah rasa macam nak ajal, otak macam nak meletup! Dengan tak dapat bernafas. Then lepas tu aku tak sedar dah. Tau-tau lepas sedar kepala aku sakit gila skor 10 dan ada dalam Red Zone Kritikal dengan badan bertampal-tampal ECG dan macam-macam lagi. Doc cakap aku kena tu lebih kurang 2 minit lebih mata putih keatas.

Otak Kanan

So aku diberikan bantuan oksigen di wad coz otak aku tak cukup bekalan oksigen. Tapi sekarang Alhamdulillah makin better, cuma kepala ada dizzy skor 2,3 camtu bila berjalan atau kepala tiada support. Semalam buat MRI scan di IKN tempat arwah permaisuri aku meninggal. Dan sekarang ni tengah tunggu formal report daripada PAKAR NEURO HKL. Coz HPJ sini tiada pakar NEURO.

Doakan aku harap-harap tiada apa yang serius bukan tumor malignin (kanser) dan merisaukan. Kalau ada pun pun biarlah ketumbuhan biasa (benignin) atau yang tak perlu dibedah dan boleh dikecutkan bengkak tu dengan makan ubat saja. Jika dibedah risiko mungkin lost memory sikit, hilang keupayaan sebelah badan. Hanya orang sekeliling yang boleh bagi aku support yang positif.

Kemungkinan punca sebab apa ini terjadi?

Bila doc tanya history life aku, mungkin disebabkan aku terlalu stress dalam life aku dan bersedih kematian isteri dan paling utama aku MEROKOK! Sambil sedih-sedih stress sedut asap. Doc cakap coz MEROKOK ni punca segala jenis penyakit. Termasuklah VAPE! Walaupun aku merokok tak sekuat mana, sekotak 2,3 hari baru habis.

So aku nasihatkan korang yang merokok tu STOP lah dari sekarang. Please STOP! Aku repeat PLEASE STOP!.

AKU MOHON DOA DARIPADA RAKAN DAN KENALAN SEKALIAN SUPAYA TIADA APA-APA YANG SERIUS YANG MERISAUKAN DAN ALLAH BERIKAN KESEMBUHAN KEPADA AKU. AMIN YA RABBAL 'ALAMIN.

Sumber : Apeq Firas
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. b0la, c4sin0, sabung ayam, dll hanya di Update Betting, yukk buruan..

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "